Sinds 11 maart 2021 zijn er nieuwe regels van kracht voor de installatie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op parkeerterreinen. Deze verplichtingen zijn van toepassing op zowel nieuwe als gerenoveerde gebouwen en zijn bedoeld om de transitie naar zero-emissie-transport te ondersteunen. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste verplichtingen en wat dit betekent voor zowel woon- als niet-woongebouwen.
Nieuwe en ingrijpende renovaties: Wat houdt het in?
Voor gebouwen waarvoor vanaf 11 maart 2021 een omgevingsvergunning wordt aangevraagd, gelden er specifieke regels voor laadinfrastructuur. Dit geldt zowel voor nieuwbouw als voor ingrijpende renovaties, waarbij meer dan 25% van de oppervlakte van de bouwschil wordt gerenoveerd.
Voor Woongebouwen:
- Nieuwbouw: Bij parkeerterreinen met 2 of meer parkeerplaatsen is het verplicht om voor elke parkeerplaats laadinfrastructuur te voorzien.
- Ingrijpende Renovatie: Dezelfde verplichting geldt voor parkeerterreinen met meer dan 10 parkeerplaatsen.
- Bestaande Gebouwen: Er zijn momenteel geen verplichtingen voor laadinfrastructuur.
Voor Niet-Woongebouwen:
- Nieuwbouw en Ingrijpende Renovatie: Voor parkeerterreinen met meer dan 10 parkeerplaatsen moet er minstens 2 oplaadpunten worden geïnstalleerd. Daarnaast moet voor 1 op de 4 parkeerplaatsen infrastructuur worden voorzien om toekomstige installatie van laadpunten mogelijk te maken.
- Bestaande Gebouwen: Vanaf 1 januari 2025 moeten alle bestaande niet-woongebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen voorzien zijn van minstens 2 laadpunten.
Verplichtingen voor bestaande gebouwen vanaf 2025
Vanaf 2025 gelden er ook verplichtingen voor bestaande gebouwen die niet voor bewoning zijn bestemd. Voor parkeerterreinen met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten er uiterlijk op 1 januari 2025 minstens 2 laadpunten zijn geïnstalleerd. Dit betekent dat grote bedrijven en handelszaken tegen die tijd hun parkeerterreinen moeten voorzien van deze infrastructuur, ook als ze geen nieuwe omgevingsvergunning aanvragen.
TIP: Bekijk zeker de website van de overheid om up-to-date te blijven.
Technische vereisten voor laadpunten
Een oplaadpunt moet een vermogen leveren dat groter is dan dat van een standaardstopcontact (meer dan 3,7 kW of 16 A). Het laadpunt moet specifiek bedoeld zijn voor het opladen van elektrische voertuigen en moet ten minste één van de volgende connectoren bevatten:
- Type 2 connector voor laden met wisselstroom (AC).
- Combo 2 connector voor laden met gelijkstroom (DC).
Daarnaast kan de minister bijkomende technische eisen opleggen.
Uitzonderingen op de verplichtingen
Bij ingrijpende renovaties gelden de verplichtingen alleen als de kosten voor laadinfrastructuur niet meer bedragen dan 7% van de totale renovatiekosten. Ook gelden de verplichtingen niet voor parkeerterreinen die niet direct onder de renovatie vallen of voor opritten van woningen.
Handhaving en sancties
Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) is verantwoordelijk voor de handhaving van deze verplichtingen. Indien niet aan de verplichtingen wordt voldaan, kan VEKA administratieve boetes opleggen:
- 2.000 euro per ontbrekend oplaadpunt voor elektrische voertuigen.
- 1.000 euro per parkeerplaats wanneer niet is voorzien in infrastructuur voor leidingen voor toekomstige laadpunten.
Conclusie
Deze verplichtingen zijn een belangrijke stap in de ondersteuning van de transitie naar elektrisch rijden. Het is van groot belang dat eigenaars van nieuwe en bestaande gebouwen zich bewust zijn van deze regels en de nodige maatregelen treffen om te voldoen aan de eisen voor laadinfrastructuur. Voor meer informatie over hoe u aan deze verplichtingen kunt voldoen, kunt u contact met ons opnemen bij Solar Engineering.
Heeft u vragen of wenst u advies over de installatie van laadpunten op uw parkeerterrein?
Neem contact op met via het contactformulier voor een vrijblijvend adviesgesprek!
+32 (0) 467 099 099
info@solar-engineering.be